Tuesday, May 27, 2014

Sikap Golongan yang belajar tanpa guru





Siapa yang tidak tahu perbezaan pendapat para ulama, maka ia sama sekali belum mengerti  apa itu fiqh.

Penyakit yang banyak tersebar di kalangan penuntut ilmu adalah mereka hanya mengetahui satu pendapat, memahami satu sudut pandang, belajar dari satu guru, mencukupkan diri dengan satu metode. Mereka tidak mencuba untuk mendengarkan pendapat lain, suka mengkritik metode lain, dan bahkan tidak mau melirik adanya pendapat di mazhab lain.

Dan yang menghairankan dari mereka adalah mereka melarang taklid (mengikut tanpa mengetahui sandaran nas yang digunakan) padahal kenyataannya mereka juga mukalid. Mereka melarang kita bertaklid pada ulama klasik, namun mereka sendiri bertaklid kepada beberapa ulama masa sekarang.

Mereka menentang aliran bermazhab kepada empat mazhab, namun nyatanya mereka menjadikan pendapat mereka mazhab kelima. Mereka berjuang demi mazhabnya dan menentang siapapun yang berbeza dengan mereka.

Mereka itu seperti orang buta yang meraba gajah, hanya tahu bentuk gajah dari apa yang ia pegang saja.

Seandainya mereka membuka minda mereka, maka akan tahu bahwa permasalahan dalam fikih itu terdapat banyak sekali pendapat, dan akan mengerti bahwa perbedaan pendapat ini bisa saling hidup berdampingan, bahkan meski perbedaan itu saling bertentangan dan bertolakbelakang.

Yang terpenting adalah menjaga sikap objektif, meninggalkan sikap fanatik, dan mau mendengarkan orang lain. Siapa tahu pendapat lain itu lebih benar dan masuk akal.

Syekh Yusuf al-Qaradhawi Dalam buku "al-Shahwah al-Islamiyah bayna al-Ikhtilaf al-Masyru' wa al-Tafarruq al-Madzmum"






1 comment:

  1. Di sini ialah Benjamin hubungi butiran E-mel, lfdsloans @ outlook.com. / lfdsloans@lemeridianfds.com Atau Whatsapp +1 989-394-3740 yang membantu saya dengan pinjaman 90.000.00 Euro untuk memulakan perniagaan saya dan saya sangat berterima kasih, Sungguh susah bagi saya di sini cuba untuk membuat jalan sebagai ibu tunggal perkara-perkara tidak mudah dengan saya tetapi dengan bantuan Le_Meridian meletakkan senyuman di wajah saya kerana saya menonton perniagaan saya semakin kuat dan berkembang juga. Saya tahu anda mungkin mengejutkan mengapa saya meletakkan perkara seperti ini di sini tetapi saya benar-benar perlu menyatakan saya terima kasih supaya sesiapa yang mencari bantuan kewangan atau mengalami kesulitan dengan perniagaan yang ada atau ingin memulakan projek perniagaan dapat melihat ini dan memiliki harapan untuk keluar dari kesulitan .. Terimakasih.

    ReplyDelete