Saturday, October 19, 2013

AKU INGIN JADI MACAM DIA

Assalammualaikum wbt.
Alhamdulillah ke hadrat Ilahi dapat saya coretkan satu lagi kisah yang buat saya rasa semangat untuk terus bermujahadah.Saya pun tak tahu la,kenapa Allah ketemukan saya dengan hamba-hambaNya yang tinggi mujahadahnya.Hanya Allah saja yang arif.
Semasa saya dalam perjalanan dari Aiport Pengkalan Chepa ke KLIA dan seterusnya ke Cairo,Allah temukan saya dengan seorang pemuda ,umur dalam lingkungan 30an,berkot,dan berkaca mata hitam.
Kisah ini bermula apabila pemuda ini menegur saya dengan menawarkan saya guava juice dalam flight.Kemudian dia bertanya kepada saya,”nak ke Dubai ke?” kemudian saya jawab,”takla,saya nak ke Cairo”..kemudian dia cakap lagi,”oooh,ingatkan nak ke Dubai sebab saya tengok tag Fly Emirates kt bag laptop kamu dan kamu bulu berbauk cam arab”.Tiba-tiba saya gelak..Kemudian saya tanya dia lagi,”siapa nama encik?”..then dia jwb,”nama saya Rusliey”...Kmudian saya perkenalkan diri saya,”Saya Hawariy”..Dia tanya lagi,”Buat pe k Cairo”?,saya jawab”saya study lagi,ada lbih krg 1tahun lagi”..Dia tanya saya lagi”amik kos apa”,saya jawab.”tahfiz dan Qiraat..”Dia cakap,”Hebat,saya memang respect budak hafiz ni.”
Masa kitorang tengah berborak,tiba-tiba datang la seorang stewardess,stewardess tu panggil pemuda tadi dengan gelaran Dato’..Saya rasa cam pelik je sebab pemuda tadi memang muda untuk dapat gelaran dato,dalam hati saya berbisik”Dato’ beli kot”.Lepas stewardess tu beredar,saya rasa cam tak puas hati,lalu saya tanya pemuda tadi lagi,”Encik kerja apa ye?”..then dia jwb”saya wat bisnes sendiri”..Saya tanya dia lagi,”bisnes apa?”….then dia jwb,”saya ada shipping n construction companies”..saya rasa cam takjub sekejap sebab dengan umur yang muda mcm tu,pemuda tadi dapat membina empayar perniagaan sendiri..”Hebat”,bisik hati saya..saya tanya dia lagi,”encik warisi perniagaan daripada family ke?”..dia cakap,”tak,saya bermula from zero to hero”..kalau sahabat-sahabat nak tau,quote “from zero to hero tu saya amik daripada dato’ tadi..Dia cakap,ayah dia seorang inspektor polis dan dan harta yang ditinggalakan oelh ayahnya jatuh semuanya kepada mak tiri dia..Dia cakap kt keluarga dia,”takpela,nanti aku akan buktikan kt kamu semua yang aku boleh berjaya nanti”..
Then saya cakap kt pemuda tadi,”maaf,saya taktau encik adalah Dato Seri”..kemudian saya tanya dato’,”camna dato’ dapat gelaran dato seri dengan umur sebegini muda?” then dia cakap,”saya dapat gelaran ni daripada Kerajaan Malaysia sebab saya cipta 1 formula untuk ekonomi”..then saya cakap kt dato tuh,”wow,hebat” .then dato’ tu bagitau kt saya yang dia masuk dalam magazine sebab dia adalah antara bisneman yg paling muda di Asia..then saya ckp,”fuhhh,habat sgt dato”.dia cakap,semua ni rezeki daripada Allah”.then dato tuh cakap kt saya,kita hidup ini kita kena jihad,jihad nafsu,jihad diri,jihad ekonomi dan lain.Dato tu cakap,cuba kita tengok bangsa yang berjaya,diorg conquer ekonomi,contohnya cam Israel.Ekonomi mereka kukuh.Dalam gerakan Islam plak,try kita lihat Al-Arqam,dorg ada,Rufaqa’…
Kmudian dato tuh tanya saya,”kamu dah habis hafaz 30juz quran la nih ek?”..then saya cakap,”Alhamdulillah”..then dia ckp kt saya,”dulupun saya hafaz jugak quran tapi saya hafal surah-surah pilihan je”..then dia cakap,”nanti mayat kamu x kena makan kt kubur la” then sya ckp,”xjugak,kalu x beramal,kena makan juga nanti”..then dia cakap,”ramai org non muslim kaji quran skrg,antaranya yang terbaru saintis baru jumpa kenapa perempuan xdtg period semasa pregnant” then dato tanya saya,”kamu tau kenapa” saya jwb,”taktau dato”.dato tuh ckp,sperm nih sbrnye lintah,lintah kan hisap darah kita,sperm akan bercantum ke ovum kmudian dia isap darah kt ovum tuh..wallahu’alam..kemudian dato tuh cakap kat saya,”kamu kena study sungguh2,kmudian kaji quran”..saya jwb,”insyaAllah..Ada senior saya cakap,kalau sambung tanta,ada subjek Sains dalam Quran..saya rasa cam berminat nak sambung kt Tanta..insyaAllah biiznillah…
Sebelum flight mendarat di KLIA,dato sempat pesan kat saya,”Saya nak pesan 1 je,kamu hidup ni,kamu jangan tipu orang,nanti hidup kamu akan susah ,kamu ingatla pesan saya ni then bila kamu dah dewasa nanti,kamu akan terfikir balik apa yang saya cakap ni”..saya sempat minta bisnes kad daripada dato tu.hehe..Baru 2-3 hari lepas dato tu reply emel saya,sempat lagi dia bergurau dengan saya,”kawinla dengan arab”..haha….saya cakap dia,”saya mahu stdy dlu”..
Saya rasa setakat ini saja yang dapat saya share ngn sahabt semue..
Wassalam~~
SILA LIHAT PROJEK YANG SYARIKAT NI NAK BUAT : KLIK

PENIAGA MUDA INI ADALAH Datuk Seri Dr. Rusli Zaman

No comments:

Post a Comment