Tuesday, September 3, 2013

Najib!!! Kenapa tak bagi subsidi RON97?.. Kan harganya lebih murah dari RON95 tu..


































Kata Najib.. Negara mampu menjimatkan kira-kira RM1.1 bilion tahun ini melalui pengurangan subsidi minyak dalam usaha menyalurkan dana tersebut kepada golongan yang benar-benar memerlukan.  

Rasionalisasi subsidi itu bertujuan menstrukturkan semula fiskal negara agar pasaran yakin dengan keadaan ekonomi negara, sekali gus membantu mencapai sasaran mengurangkan defisit keluaran dalam negara kasar (KDNK) kepada 3 peratus pada 2015.


"Ini adalah langkah untuk membantu rakyat juga. Ekonomi yang stabil akan memberi kesejahteraan kepada rakyat," kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sidang akhbar di pejabatnya.

Kerajaan mengambil keputusan mengurangkan subsidi minyak petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen berkuat kuasa tengah malam semalam selepas mengadakan mesyuarat dengan Jawatankuasa Dasar Fiskal sebelum itu.

Najib berkata, impak pengurangan subsidi itu dilihat memberi kesan yang rendah kepada kadar inflasi dan tidak akan memudaratkan rakyat. 

Lagi apa kata dia korang tengoklah dalam video di bawah ni..


Kata Najib pada masa ini kerajaan menanggung subsidi sebanyak 83 sen seliter bagi RON95 dan RM1 seliter bagi diesel..

Jumlah subsidi untuk bahan api yang diperuntukkan oleh kerajaan bagi tahun ini ialah RM24.8 bilion.

Pengurangan subsidi sebanyak 20 sen ini bermakna kerajaan masih memberi subsidi sebanyak 63 sen seliter bagi RON95 dan 80 sen seliter untuk diesel.

Dengan itu maka harga Petrol RON95 telah meningkat menjadi RM2.10 dari harga sebelumnya iaitu RM1.90 namun begitu kerajaan masih menanggung subsidi sebanyak RM0.63 bagi setiap liter..

Jadi harga sebenar bagi Petrol RON95 itu ialah RM2.73 bagi setiap liter..

Tahukah anda bahawa RON97 yang dipasarkan di Malaysia harganya bergantung kepada harga minyak dunia? dalam lain ayat ianya bukanlah dikawal oleh Kerajaan.

Dan harganya ialah RM2.70 bagi setiap liter tanpa subsidi kononnya dari Kerajaan walau satu sen pun berkuatkuasa pada 22 Mei 2013 lalu.

Laporan dari Sinar Harian di SINI

Persoalannya disini ialah mengapa Kerajaan Barisan Nasional memilih untuk memberikan subsidi kononnya kepada minyak RON95 yang lebih rendah kualitinya jika dibandingkan dengan RON97 itu?

Sedangkan mengikut apa yang dimaklumkan oleh Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Najib itu RON95 lebih mahal dari RON97?

Dimana harga bagi RON95 ialah RM2.10 seliter dicampur dengan subsidi kononnya sebanyak RM0.63 sen setiap liter, jadi jumlah harganya ialah RM2.73 seliter.

Manakala RON97 pula berharga RM2.70 seliter lebih berkualiti tapi lebih murah sebanyak RM0.03 seliter.

Kenapa tak diberikan subsidi RM0.60 kepada minyak bermutu tinggi RON97 supaya harganya RM2.10 seliter?

Sedangkan jika dilakukan demikian kerajaan akan menjimatkan RM0.03 bagi setiap liter minyak yang diberikan subsidi kononnya..

Tentu lebih banyak yang dapat negara jimatkan dalam hal ini.. tapi kalau setakat jimatkan lepas tu masuk poket kroni apakejadahnya???

Siapa yang bodoh dalam hal ini?.. Najib atau penasihatnya?.. atau kita rakyat yang telah diperbodohkan..


Kenapa dalam setiap perkataan subsidi tu ada konon?..

No comments:

Post a Comment